The Telegraph newspaper has apologised to the First Lady of the United States Melania Trump, and will pay "substantial" damages for claims made against her in an article.

The paper said that it made a number of false statements in its magazine cover story "The Mystery of Melania", which was published last Saturday 19 January.

Some of the claims contained in the article included that she struggled in her modelling career before meeting Donald Trump, and that she cried the night her husband was elected in 2016.

In its apology today, the paper said that it accepted she was a "successful professional model in her own right before she met her husband and obtained her own modelling work without his assistance".

The paper also said that it wrongly claimed that her parents and sister moved to New York in 2005 to live in buildings owned by Mr Trump, and that she had first met him in 1996.

The paper also added that her father "was not a fearsome presence and did not control the family".

It also said that she did not leave her Design and Architecture course at University relating to the completion of an exam, as alleged in the article.

The paper said it "apologised unreservedly" to her and her family for any embarrassment caused by the allegations.  

It said it would pay substantial damages as a mark of regret, as well as her legal costs.